Stikkord

Det har ikke vært noen god sommer for dagliljeblomstringen. For kaldt, så alle har utsatt blomstringen og masse planter står fortsatt med masse knopper som aldri rekker å åpne seg. Blomstene har åpnet seg sent, pollineringa har gått dårlig pga regnet og frøkapslene rakk aldri å modnes. Men – sånn må man jo bare ta med seg. Men det har vært en spennende sommer likevel med veldig mange nye planter i blomst. Mange med svært godt potensiale!

Har slitt litt med å få katalogisert blomstene før men i år har jeg brukt appen Evernote og har fått lagt inn bilde og litt data på alle som blomstrer. En ny verden! Genialt å synke opp mot PC`n. Litt varierende hvor mye info jeg har orket å plotte inn i pissregnet men har fått med det viktigste stort sett. Totalt har jeg lagt inn data på 250 nye frøplanter, totalt er det vel rundt 1000. Kanskje 1500? Tenker jeg burde telle men er ikke så god på tall ;)Bilde

Jeg burde absolutt ha tynnet ut nå – endel er veldig like hverandre, noen er rett og slett ikke spesielt spennende og noen har for dårlig kvalitet av forskjellge grunner. For lite knopper, gjentatt dårlig åpning, for tynne stilk som ikke bærer godt osv. Så neste år skal de ut. Synes det er ganske stor variasjon, var en stund bekymret for at alle frøplantene mine skulle ende opp som store, svarte spiderdagliljer ;) Men alle farger og former er representert. Lite doble og miniatyrdagliljer, antaglig et resultat av min fasinasjon av de virkelig schvære blomstene. BildeMønstrede dagliljer er spennende, og det siste året er det denne typen blomster jeg har sådd. Men de er små ennå, sådde sent i år så det blir nok ikke blomst på dem på et år eller to.

BildeBildeBilde

